Vi tar ikke munnen for full når vi hevder at den moderne motorsykkelhistorien startet i 1969. Da lanserte nemlig Honda sin CB 750 Four-modell. Siden har vi fått sykler som Kawasaki 900 Z1, Suzuki GSX 1100 og Honda CBX. Legender i den nære motorsykkelhistorien. I dag figurerer modeller som R 1150R, CB 1300, Z 1000, GSX 1400 og XJS 1300, som klassiske flaggskip hos de de største motorsykkelprodusentene.
Blant dagens motorsyklister er det mange som mener at en «ekte» motorsykkel skal ha den klassiske utstrålingen. Den skal ha bekvem sittestilling, god komfort og fine veiegenskaper. Motoren skal være synlig, uten overdreven bruk av stylingdetaljer. Designen må gjerne være moderne og spennende, bare sykkelen formidler den klassiske kjørefølelsen.
Til tross for en nostalgisk betegnelse, kan disse motorsyklene by på kjøreegenskaper som tåler tøffe utfordringer. Dette tikjennegis ikke minst i de nye streetfighterne. Dette er kåpeløse sykler med høyt styre, tøff stil og svært sporty egenskaper. Streetfighterne er den nye, store trenden i MC-verdenen.
Bredt anvendelsesområde og gode allroundegenskaper. Moderat pris og gunstige forsikringspremier. Det er mange gode grunner til at den klassiske motorsykkelen opplever sin store renessanse!