Salget av tohjulinger holder seg stabilt og høyt. I første kvartal 2022 ble det registrert hele 2.202 nye moped, lett og tung MC i Norge. Dette er svakt ned fra samme periode i fjor, men fortsatt på et svært høyt nivå til tross for forsinkelse og leveringsutfordringer på noen modeller.
Tung MC øker
Salget av tyngre motorsykler (fra 126 cc og opp) gjør det enda bedre enn i fjor og hadde økt med 1,9% fra det rekordsterke 2021 i det klokken bikker over i april. Hele 1.418 nye sykler ble registrert på norske skilt, hvor Honda og Yamaha kniver om førsteplassen med henholdsvis 271 og 269 nye tunge sykler. De begge ligger på en markedsandel på ≈ 19% før vi ser BMW på tredjeplassen med 186 sykler og ≈ 13% markedsandel viser tall fra OFV, Opplysningsrådet for veitrafikken.
Registreringer i første kvartal
Salget av de lette motorsyklene, på 125 CC i perioden 01.01.2022-31.03.2022 er på 439 nye sykler. Salgsmessig i første kvartal var særlig mars var en sterk måned med 365 av de totalt 439 nye sykler på veien. Dette er en nedgang på 15,3% fra samme periode i 2021, men fortsatt gode tall- særlig tatt i betrakting at flere importører har hatt leveringsproblemer. Dermed vil tallene se annerledes ut etter hvert som vi beveger oss fremover i årets 12 måneder. Tre populære lett motorsykler er Honda CB 125 R, KTM 125 Duke og Yamaha XSR 125.
Merke og modell | Antall tunge sykler |
---|---|
Yamaha MT-07 | 62 |
Honda CB 650 R | 53 |
BMW R 1250 GS Adventure | 49 |
Yamaha Tenere 700 | 28 |
Honda CB 500 X | 38 |
Yamaha MT-09 | 37 |
BMW R 1250 GS | 33 |
Honda NC 750X | 15 |
KTM 390 Duke | 22 |
Honda CMX 500 Rebel | 25 |
Merke og modell | Antall lette sykler |
---|---|
Honda CB 125 R 125 | 62 |
KTM 125 Duke 125 | 42 |
Yamaha XSR 125 124 | 32 |
Fantic 125M 125 | 20 |
Honda Monkey 125 124 | 23 |
Kawasaki Z 125 125 | 17 |
Honda Super Cub C125 125 | 6 |
Honda CBF 125 124 | 15 |
Husqvarna Svartpilen 125 125 | 13 |
Yamaha YZF-R 125 125 | 7 |