Få P-plasser for MC
Tohjulingene blir flere samtidig som P-plassene i de store byene blir færre.
Den smidige og transportsmarte tohjulingen er en av flere løsninger på storbyenes trafikale utfordringer. Likevel opplever motorsyklistene at antall P-plasser for MC krymper.
– Det er jo litt pussig det som skjer i Oslo. I de store byene rundt om i verden ser man at tohjulingene er en del av løsningen på plassutfordringene. Derfor blir de som regel prioritert. Da er det veldig merkelig etter noen år utenlands å komme tilbake til Oslo og se hvor annerledes man tenker her. Det finnes nesten ikke parkeringsplasser for MC lenger i sentrum, sier nylig pensjonert flykaptein Ernst Schaumburg.
Han har kjørt motorsykkel i hovedstaden i nesten 50 år. Nå synes Den pensjonerte jumbojetkapteinenen ironisk nok at det er vanskelig å navigere seg gjennom Oslos gater med sin tohjuling.
– Det er blitt komplisert å kjøre i sentrum. Nå skulle jeg i et møte her i området, og det var knapt mulig å finne parkeringsplass til motorsykkelen, sier han.
Litt lenger syd i sentrum – bare et steinkast unna Stortinget – finner vi 16-åringen Jonas Nilssen fra Lørenskog. Han går på videregående skole i Oslo sentrum og pendler i ukedagene med lett MC.
– Jeg sparer cirka åtte timer hver uke på å velge MC foran kollektivt, sier han.
Jonas forteller at det ikke er så enkelt å finne lovlig parkering for sykkelen hans.
– Det var tre plasser for MC-parkering rundt skolen, men alle er fjernet. Vi som kjører tohjuling til skolen blir tvunget til å parkere ulovlig. Det vil vi helst slippe. Alle ønsker å parkere lovlig, sier han.
– Det er litt kjipt at kommunen har fjernet parkeringsplassene som var rundt her. Det var enkelt å finne plass da det var egne MC-plasser. Nå må vi stå på kanten av fortauet, og det er vel ikke helt heldig.
– Løsningen er veldig enkel. På to biloppstillingsplasser er det plass til 12-13 motorsykler. Politikerne må lage flere slike plasser i sentrum av byene. De må legge bedre til rette, slik at det blir plass til flere motorsykler i byene. MC og moped er en viktig del av løsningen på byens plassproblemer, sier leder i MCF, Steinar Sandbye.
Han peker på det samme poenget som Ernst Schaumburg, at alle de store byene rundt om i verden legger til rette for økt smidighet for tohjulinger.
– Det burde vært veldig enkelt å få til dette, sier MCF-lederen.