Avgiftsrevolusjonen i 2015 førte til at salget av nye motorsykler steg til himmels i Norge. Stadig flere har fått øynene opp for de mange fordelene ved å velge to hjul – aldri har flere nordmenn kjørt MC enn nå.
Sesongen 2015 ble et merkeår for alle som har et forhold til motorsykkelen. Kraftig reduksjon i avgiftene gjorde at Norges mest solgte motorsykkel i 2014 ble hele 30.000 kroner rimeligere. I gjennomsnitt gikk avgiftene på de meste populære modellene ned med nærmere 25.000 kroner foran 2015-sesongen.
Det førte til et eventyrlig godt salg for norske motorsykkelforhandlere. Økningen ble på hele 46 prosent sammenliknet med 2014. Aldri før har det blitt solgt så mange nye motorsykler i Norge som i fjor.
I 2014 ble det solgt 3155 nye tunge motorsykler i Norge. I fjor økte dette til 4700 modeller.
Resultater etter mange års arbeid
– Den såkalte hestekraftavgiften er redusert, noe som gir store utslag på mange av modellene på det norske markedet, forteller Arve Lønnum, sekretær i MCF. MCF har arbeidet for denne avgiftsreduksjonen i mange år og den er et resultat av samarbeid (blant annet med NMCU), lobbyvirksomhet, saklig argumentasjon og politisk velvilje.
Ikke helt i mål
– Motorsyklene har vært urettferdig avgiftsbelagt lenge, spesielt fra 2007 da vi fikk et nytt avgiftssystem på biler. Lavere avgifter på motorsykler er en seier for forbrukerne og miljøet. Men vi er likevel ikke helt i mål. Fortsatt er det for store forskjeller når vi sammenligner med bilavgiftene, sier sekretær Arve Lønnum i MCF som arbeider videre med ytterligere reduksjoner.
De smarte kjører motorsykkel
Lønnum mener det er flere årsaker til at flere nordmenn enn noen sinne nå kjører motorsykkel. Lavere pris er naturligvis viktig, men han fremhever også disse viktige elementene:
Det er stort press på veiene, spesielt i de store byene. De som kjører motorsykkel sparer mye tid når de kommer seg forbi stillestående køer og enkelt finner parkering. Der bilisten må lete etter P-plass, betale på automat og gå til bygningen, parkerer MC-føreren ofte rett utenfor hovedinngangen.
– Dessuten sparer motorsyklisten penger i form av gratis bompassering, i mange tilfeller gratis parkering og halv årsavgift, påpeker Lønnum som også fremhever miljøperspektivet. Sammenliknet med mange kjøretøy er motorsykkelen miljøvennlig. Og den tar opp mindre plass i trafikken.
Her er MCF-medlemmenes mest solgte motorsykler i 2015:
- Yamaha MT-09
- BMW R1200GS
- Yamaha MT-07
- KTM 690 Duke
- Honda CB650F
- Piaggio Vespa GTS 300 Super
- Kawasaki Z800
- BMW R1200RT
- Suzuki GSR750
- Honda VFR800X
Aldri før er det solgt flere tunge motorsykler i Norge enn i 2015. Yamaha MT-09 ble Norges mest solgte motorsykkel i 2015.
BMW R1200GS er tidenes mest solte tunge motorsykkel i Norge. I 2015 var den også blant de mest populære modellene i det norske markedet.